El Barcelona Clúster Nàutic, l'associació d'institucions i empreses que treballa per a la competitivitat del sector nàutic a la capital catalana, tanca l'any 2015 amb 71 socis. Per al seu tercer any de vida, l'agrupació es planteja com a objectiu arribar al centenar d'associats.
El Barcelona Clúster Nàutic representa un sector que és un motor econòmic per a la ciutat de Barcelona. Segons un estudi realitzat per la Cambra de Comerç de Barcelona, les 305 empreses de Barcelona relacionades amb el sector nàutic generen un total de 836 milions d'euros d'impacte econòmic directe, indirecte i induït i fins a 8.300 llocs de treball. Els 71 associats al Barcelona Clúster Nàutic suposen el 62% d'aquestes xifres. Es preveu a més que només les empreses sòcies realitzin una inversió per als propers tres anys de 89 milions d'euros, el que és mostra del gran potencial de creixement d'aquest sector.
L'impacte econòmic de les grans eslores
Un dels principals eixos d'aquest sector a la ciutat és l'àrea dels superiots, que afecta tant els ports i marines del litoral barceloní com a les empreses dedicades al manteniment i reparació dels mateixos (refit & repair), com Marina Barcelona 92 i Varador 2000, i un gran ventall de pimes dedicades a aquesta àrea o bé a altres serveis adreçats als capitans i les tripulacions de les grans eslores.
No en va, segons un estudi de la United States Superyacht Association, s'estima que les despeses d'un iot de 55 metres d'eslora sumen 2,9 milions d'euros anuals, dels quals dues terceres parts seria l'impacte econòmic per a la ciutat en què estigui amarrat, descomptant els salaris de la tripulació, encara que una part d'aquests es destinen a consum.
Amb els treballs d'ampliació de Marina Port Vell i la creació de Marina Vela, la construcció de la qual va començar el passat 1 de setembre i es preveu que finalitzi en 15 mesos, Barcelona sumarà al voltant de 160 nous amarradors per a grans eslores. Aquesta oferta s'afegeix als llocs per a embarcacions de més de 24 metres d'eslora que ofereixen Port Fòrum (31), Port Olímpic (19), Reial Club Nàutic de Barcelona (18), Mataró Marina (25) i Vilanova Grand Marina (49), entre d'altres.
"Amb només el 5% del tràfic mundial d'aquests iots ja s'omplen aquests 300 llocs d'amarratge, i el que les marines estiguin plenes suposa un impacte econòmic de milions d'euros per a la ciutat. Només en el sector industrial, en refit & repair, la despesa podria ser de més de 210 milions d'euros a l'any, mentre que l'impacte en ports seria d'uns 70 milions", explica el president del Barcelona Clúster Nàutic, Toni Tió.
Una de les tasques que es planteja el Barcelona Clúster Nàutic per al 2016 és atraure aquest trànsit per a les marines de Barcelona, per la qual cosa ha portat a terme una important tasca de promoció amb reunions amb alguns dels agents líders en superiots a nivell internacional. També s'ha treballat en l'entorn legal, amb importants avenços amb l'IVA dels vaixells extracomunitaris i amb el tema dels visats de l'espai de Schengen. Un altre dels objectius marcats per al nou any és l'elaboració del llibre blanc per als capitans dels superiots que vénen a Espanya, una mena de guia sobre els tràmits legislatius a realitzar.
Amb el compromís ferm d’impulsar la igualtat de gènere i promoure el lideratge femení en el sector marítim i logístic, el Barcelona Clúster Nàutic ha donat suport actiu a la…[+]
El Barcelona Clúster Nàutic va oferir el passat 10 d’abril una nova sessió formativa en format webinar, centrada en l’evolució i els reptes de la connectivitat marítima. Amb el títol…[+]
El passat 7 d’abril, els socis protectors del Barcelona Clúster Nàutic van participar en un dinar institucional amb representants destacats del Port de Barcelona, en una trobada que va tenir…[+]