Viareggio (Itàlia) va acollir entre el 2 i el 6 de febrer una nova edició del Yachting Aftersales & Refit Experience (YARE), un dels salons nàutics més importants de la Mediterrània i dels pocs a nivell internacional dedicats, exclusivament, al refit i a la postvenda de iots de gran eslora.
El president i el director general del Barcelona Clúster Nàutic van poder participar en diferents reunions organitzades al voltant del workshop “Superyacht Captains’ Forum”, que compta cada any amb la presència de capitals i gerents de grans iots així com una àmplia representació d’empreses especialitzades. En l’edició d’enguany hi van assistir més d’un centenar de comandants i prop de 120 empreses d’arreu del món.
La visió dels capitans
El YARE és un esdeveniment de referència pels capitans i comandaments d’embarcacions de gran eslora i durant els dies del saló es programen actes dedicats, específicament, a exposar els reptes i possibilitats de negoci des del punt de vista dels agents del sector (empreses de gestió de flotes, intermediaris, ports i marines, empreses de repair&refit, etc.).
A les conferències del “Superyacht Captains’ Forum” es va constatar que les problemàtiques a casa nostra es repeteixen també internacionalment. Els capitans i agents dels grans iots van mostrar la seva preocupació pel nivell formatiu que rep la tripulació, així com pels problemes relacionats amb l’impost sobre el valor afegit o els requisits d’abanderament a nivell mundial.
2014, punt d’inflexió pel sector
Les sessions de treball també van servir per exposar les últimes tendències en l’àmbit nàutic i les principals xifres del sector. En aquest sentit, els participants al YARE van coincidir a detectar una recuperació del sector de les grans eslores. Després d’anys de caigudes constants des del 2009, el 2014 ha estat el primer any que s’ha incrementat la producció i s’estima que fins el 2019 la construcció de grans iots mantindrà un ritme constant. Les previsions indiquen una projecció positiva de tots els tipus de iots, però en especial pels de 40-50 metres d’eslora, que poden créixer en aquests 5 anys fins al 70%.
Territorialment, les drassanes europees mantenen el seu predomini en el sector dels grans iots, amb el 80% de les comandes globals de construcció d’aquest tipus d’embarcacions. Les xifres de productivitat també són positives, ja que Europa té la ràtio de iots per drassana més alta a nivell mundial, incloent entregues i noves comandes, amb 3,3 embarcacions per cada drassana.
I dins d’Europa, posicionament estratègic predominant de la Mediterrània, perquè segons dades del portal SuperyachtIntelligence.com presentades durant el YARE, el 55% dels iots, a nivell mundial, escullen ports mediterranis com el seu port base.
Viareggio és sinònim de trobades professionals
Un dels objectius del YARE és fomentar el contacte entre les empreses relacionades amb la indústria nàutica i els professionals relacionats amb la presa de decisions, com els capitans dels grans iots, brokers, empreses de gestió, tècnics, etc. Un dels aspectes que els organitzadors han destacat d’aquesta edició ha estat l’increment qualitatiu dels participants. Mostra d’això són les 800 reunions entre professionals que s’han realitzat durant el certamen.
Conferència + Networking (esmorzar) a BlueTechPort
Camille Lopez: Founding President of Hy-plug
Jordi Vila: Head of Environment at the Barcelona Port Authority
Clàudia Parera, directora de Barcelona Clúster Nàutic, ha estat nomenada nova integrant del Consell Rector de la Comunitat Portuària de Barcelona en representació del Clúster. Aquest reconeixement destaca la seva…[+]
El sector nàutic es prepara per a un 2025 ple d'esdeveniments internacionals clau, on empreses, professionals i apassionats de la indústria podran conèixer les últimes novetats, tendències i oportunitats del…[+]
El Barcelona Clúster Nàutic ha formalitzat la seva adhesió a BlueTechPort, un espai dedicat a la innovació tecnològica en el sector marítim. Aquesta integració, realitzada juntament amb les empreses Centre…[+]