Open menu
15-07-2021

Mònaco, epicentre de les emissions zero en la nàutica esportiva.

Del 6 al 10 de juliol va tenir lloc a Mònaco, el 8é Energy Boat Challange. Després d’un any amb restriccions per la pandèmia, 32 equips, de 22 universitats de tot el mon van poder mostrar els fruits de la seva recerca. L’esdeveniment oferia diferents activitats com regates, exposicions, xerrades i altres actuacions al voltant de la innovació i la sostenibilitat. Pel que fa a la vessant esportiva, hi havia 3 categories, la Energy Class, amb 19 equips inscrits, la Solar Class, amb 10 equips inscrits i la Open Sea Class, amb 5 equips inscrits.

 

Durant tots els dies de competició va brillar el sol, i les condicions del mar i el vent eren ideals per als prototips del futur, que van poder demostrar la seva navegabilitat, velocitat, resistència, maniobrabilitat i sobretot fiabilitat.

Totes les embarcacions futuristes concentrades a Mònaco, van poder mostrar els seus avantatges, silenci, rendiment i economia, en unes curses fetes a mida de cada una d’elles. En les categories Energy i Solar, es va dissenyar un recorregut de mitja milla nàutica, amb l’objectiu de fer el màxim de voltes pussible. A més a més, també es va celebrar una cursa de llarga distància, en categoria Open Sea, de 16 milles nàutiques: Mònaco-Ventimiglia-Mònaco. D’altra banda, els equips també van haver de demostrar les capacitats de maniobra de les seves embarcacions en espais reduïts. L’amarratge, el retrocés, els 360, la recuperació de boies, van ser els principals exercicis de navegació.

La Energy Class, es tracta d’una classe de disseny única, llançada el 2018 pel Yacht Club de Monaco que subministra a cada equip un casc de catamarà idèntic de 5 m. Treballant amb els fabricants, els estudiants han de dissenyar el sistema de propulsió i cabina més eficaç i durador a partir d’una energia renovable que triïn, utilitzant una quantitat determinada d’energia. Aquests petits prototips de 250 kg són com mini-laboratoris d’innovació que experimenten amb diferents enfocaments: pila de combustible, recuperació de calor per optimitzar la propulsió i intel·ligència artificial per nomenar alguns.

A la Solar Class els vaixells han de complir un conjunt de normes que cobreixen les dimensions tècniques i els sistemes de potència. En aquesta categoria, els prototips treuen energia d’una reserva a bord que es recarrega contínuament mitjançant panells solars a la coberta. Una cursa entre dues embarcacions, un desafiament d’eslàlom i un curs de resistència s’enfronten a aquesta categoria que existeix des que es va iniciar l’esdeveniment el 2014. Amb una longitud de 7 m, aquests prototips són capaços de suportar el seu pes de 140 kg a més de 25 nusos.

La Open Sea Class, anteriorment anomenada Offshore Class, lestà oberta principalment destinada a embarcacions que ja es puguin trobar al mercat o que estiguin a punt d’entrar-hi i tenen per davant el repte d’acabar la ruta Mònaco -   Ventimiglia - Mònaco, un ruta costanera de 29,6 km (16 milles nàutiques).

Més enllà de l’aspecte competitiu, cal destacar que més de 400 estudiants internacionals van poder posar en comú les solucions del futur, respecte a la transició energètica en el sector del iot. El Club Nàutic de Mònaco va acollir fins a quatre sessions per donar una visió general de les solucions ambientals disponibles ara per ara en la indústria nàutica i les vies que poden recórrer per reduir les emissions de carboni.

Per resumir les conclusions de totes sessions, es pot dir que, tot i que no hi ha una solució miracle, hi ha una sèrie de propostes relacionades amb avenços tecnològics madurs que s’han d’adoptar, en funció de les necessitats i els usos. Però, sobretot, els sectors han d’accelerar el pas cap a assegurar-se que hi hagi infraestructures, regulacions, decisions polítiques i suport financer per donar suport al progrés i a les iniciatives, en lloc de fer-ho al revés.

NOTÍCIES

03-12-2021

La Junta Directiva tanca l’any amb una valoració positiva.

Aquest dijous 2 de desembre, la Junta Directiva del Barcelona Clúster Nàutic va celebrar la darrera reunió de l’any enfocada a fer seguiment i balanç del desenvolupament de l’activitat de…[+]

25-11-2021

El Port de Barcelona organitza una sessió informativa per la segona convocatòria d’Idees i Projectes Comercials de Ports 4.0

Amb l’objectiu d’informar sobre la segona convocatòria i donar suport al màxim de projectes i idees presentades, el Port de Barcelona va realitzar dimecres 24 de novembre, una jornada informativa…[+]

17-11-2021

Primera acció del programa de col·laboració entre la Càtedra en Economia Circular i Sostenibilitat del Tecnocampus de Mataró i el Barcelona Clúster Nàutic.

L’acord de col·laboració entre la Càtedra en Economia Circular i Sostenibilitat del TecnoCampus i el Barcelona Clúster Nàutic té com a objectiu establir nexes d’unió entre economia circular i economia…[+]

Barcelona Clúster Nàutic

AMB EL SUPORT DEL NOSTRE PATRONAT

Barcelona Clúster Nàutic

Utilitzem cookies per a oferir un servei de gran utilitat i avaluar el rendiment del mateix amb la finalitat de millorar la teva experiència com a usuari. En fer clic a “Acceptar i continuar navegant”, acceptes l'ús de totes les cookies. Si desitges més informació fent clic en “Més informació”, consulta la nostra política de privacitat.