Open menu
09-04-2021

Entrevista a MARCELO PENNA

Entrevista completa a Marcelo Penna, que ha sortit publicada a Economia Blava, el butlletí digital del Barcelona Clúster Nàutic.

Marcelo Penna, CEO de Marcelo Penna Group (Marcelo Penna Yacht Design, MP Engineering, MP Yacht Services)

Arquitecte Naval des de 1984, vaig començar amb velers de creuer i competició, després iots de motor, super iots, vaixells professionals i vaixells offshore. Combinat amb refits, projectes especials (interiorisme i enginyeria de trens VIP, per exemple) i interiorisme de grans iots. Som 8/10 persones, la majoria enginyers navals (jo sóc arquitecte) i arribem les 25 persones en grans projectes. Molt equipats a nivell de programari (NX de Siemens, Nastran, Sesam i altres) i potència de càlcul. Som una oficina "non stop": styling, arquitectura naval, treball estructural, interiorisme, enginyeria bàsica i de detall. Podem oferir un projecte claus en mà.

Enumera dos o tres projectes innovadors fets recentment.

- trimarans per Offshore Wind i Oil & Gas, vaixells ràpids i molt estables per a operar com CTV i SOV en el muntatge i manteniment de parcs eòlics marins, i crew transfers amb passarel·les dinàmiques giroestabilizades. Eslores de 35 a 63 metres. 

- Multiplataforma Sailfish (pesca, ferri, workboat, aqüicultura, ...) amb propulsió elèctrica o híbrida, amb construcció sostenible i 100% reciclable (fibres de lli, bio resines, fusta de proximitat). Vaixells lleugers però molt estables i mariners. Eslores de 17, 24 i 30 metres.

- Catamarans ràpids (50 + nusos) en fibra de carboni, versions Open i Deepwater, també mega yacht estendre i limousine. Versió full electric 30 nusos. Eslora 13 metres.

Com són els vaixells d'avui en dia?

Estem enmig d'una profunda evolució, les noves propulsions (elèctrica, hidrogen) no només signifiquen nous equips, sinó que exigeixen una revisió completa del concepte propi de cada vaixell. No és possible electrificar un vaixell de pesca tradicional, el seu desplaçament és excessiu i la seva carena poc eficient. S'ha de revisar la carena, la construcció, el desplaçament, l'estabilitat, tot. Ser disruptiu és avui gairebé una obligació, la innovació és molt exigent i les solucions intermèdies no tenen cabuda.

La tecnologia és el nostre millor aliat per evolucionar els vaixells?

És l'eina bàsica. Estem immersos en l'evolució tecnològica i ens hem d'adaptar a la seva velocitat creixent.

Barcelona Clúster Nàutic és el referent en Economia Blava amb emissions zero. Estem lluny de tenir embarcacions amb emissions zero?

No, nosaltres estem ja en quatre tenders d'emissions zero. Però no ens enganyem: fer bateries és una actiu molt contaminant i que consumeix molta energia. No podem posar-nos orelleres i mirar només el que ens convé. Fins i tot avui la tecnologia de l'hidrogen necessita moltes bateries per funcionar, a més de l'energia necessària per a produir-lo. I finalment, carregar les bateries en port és molt net, però només perquè la central elèctrica està lluny. Hem de caminar encara el camí de l'energia eòlica, solar, mareomotriu, per produir energia neta. En aquest moment començarem a estar a prop d'aquest "zero".

 

És una realitat la revolució dels Foils? Quan anirem de Barcelona a Palamós més ràpid per mar que per terra? ¿Més aviat que tard?

Encara falta una mica, tot i que ja hi ha exemples (els aquataxis de París) molt aconseguits, encara que en aigües tranquil·les. No m'imagino anar tan ràpid en el trajecte que comentes amb un bon llevant establert. Nosaltres estem treballant en un concepte immune al mar, no tan ràpid però sí molt segur i tranquil. Queda molta feina encara i alguna edició més de la Copa Amèrica per cel·lebrar.

NOTÍCIES

03-12-2021

La Junta Directiva tanca l’any amb una valoració positiva.

Aquest dijous 2 de desembre, la Junta Directiva del Barcelona Clúster Nàutic va celebrar la darrera reunió de l’any enfocada a fer seguiment i balanç del desenvolupament de l’activitat de…[+]

25-11-2021

El Port de Barcelona organitza una sessió informativa per la segona convocatòria d’Idees i Projectes Comercials de Ports 4.0

Amb l’objectiu d’informar sobre la segona convocatòria i donar suport al màxim de projectes i idees presentades, el Port de Barcelona va realitzar dimecres 24 de novembre, una jornada informativa…[+]

17-11-2021

Primera acció del programa de col·laboració entre la Càtedra en Economia Circular i Sostenibilitat del Tecnocampus de Mataró i el Barcelona Clúster Nàutic.

L’acord de col·laboració entre la Càtedra en Economia Circular i Sostenibilitat del TecnoCampus i el Barcelona Clúster Nàutic té com a objectiu establir nexes d’unió entre economia circular i economia…[+]

Barcelona Clúster Nàutic

AMB EL SUPORT DEL NOSTRE PATRONAT

Barcelona Clúster Nàutic

Utilitzem cookies per a oferir un servei de gran utilitat i avaluar el rendiment del mateix amb la finalitat de millorar la teva experiència com a usuari. En fer clic a “Acceptar i continuar navegant”, acceptes l'ús de totes les cookies. Si desitges més informació fent clic en “Més informació”, consulta la nostra política de privacitat.